14 June 2018. Be there for someone else. Give blood. Share life.

Every year, on 14 June, countries around the world celebrate World Blood Donor Day. The event serves to thank voluntary, unpaid blood donors for their life-saving gifts of blood and to raise awareness of the need for regular blood donations to ensure the quality, safety and availability of blood and blood products for patients in need.

Transfusion of blood and blood products helps save millions of lives every year. It can help patients suffering from life-threatening conditions live longer and with a higher quality of life, and supports complex medical and surgical procedures. It also has an essential, life-saving role in maternal and child care and during the emergency response to man-made and natural disasters.

A blood service that gives patients access to safe blood and blood products in sufficient quantity is a key component of an effective health system. An adequate supply can only be ensured through regular donations by voluntary, unpaid blood donors. However, in many countries, blood services face the challenge of making sufficient blood available, while also ensuring its quality and safety.

The host country for World Blood Donor Day 2018 events is Greece, through the Hellenic National Blood Centre. The global event will be held in Athens on 14 June 2018.
 Ogni anno, il 14 giugno, i paesi di tutto il mondo celebrano la Giornata mondiale del donatore di sangue. L'evento serve per ringraziare donatori di sangue volontari e non retribuiti per i doni di sangue salvavita e per sensibilizzare sulla necessità di donazioni di sangue regolari per garantire la qualità, la sicurezza e la disponibilità di sangue e prodotti sanguigni per i pazienti bisognosi.

Trasfusione di sangue e prodotti sanguigni aiuta a salvare milioni di vite ogni anno. Può aiutare i pazienti che soffrono di condizioni potenzialmente letali a vivere più a lungo e con una maggiore qualità della vita e supporta complesse procedure mediche e chirurgiche. Ha anche un ruolo essenziale, salvavita nell'assistenza materna e infantile e durante la risposta di emergenza alle catastrofi naturali e provocate dall'uomo.

Un servizio di sangue che offre ai pazienti l'accesso a sangue e prodotti sanguigni sicuri in quantità sufficiente è un componente chiave di un sistema sanitario efficace. Una fornitura adeguata può essere garantita solo attraverso donazioni regolari da parte di donatori di sangue volontari non retribuiti. Tuttavia, in molti paesi, i servizi di sangue devono affrontare la sfida di rendere disponibile sangue sufficiente, assicurando al tempo stesso la sua qualità e sicurezza.

Il paese ospitante per gli eventi World Blood Donor Day 2018 è la Grecia, attraverso l'Hellenic National Blood Center. L'evento globale si terrà ad Atene il 14 giugno 2018.
 blood donor woman with hat  blood donor teenager boy